از کجا بفهمم شوهرم قرص متادون مصرف میکنه؟

این روزها مواد مخدر در شکل و شمایل گوناگونی عرضه می‌شود و برای مصرف نیاز نیست افراد حتما منقل و سرنگ و… همراه داشته باشند. امروزه مواد مخدر صنعتی به شکل قرص در دسترس افراد هست و به راحتی مصرف می‌شود. قرص متادون، قرص سفید رنگی است که در مراکز ترک اعتیاد تجویز می‌شود. فرد معتاد در روند ترک، دچار درد شدید بدنی، بی‌خوابی و... می‌شود و پزشکان برای کاهش این علائم منفی ترک اعتیاد، به طور کنترل شده برای افراد قرص متادون تجویز می‌کنند تا دوران ترک را با عوارض کم‎تری پشت سر بگذارند.

چرا متادون عوارض ترک اعتیاد را کم می‎کند؟

ترکیبات شیمیایی قرص متادون شبیه تریاک ولی با دوز خیلی پایین‌تر است. وقتی فردی در حال ترک مواد مخدر است، بدن به آن ماده نیاز دارد و قرص متادون در حد کم و کنترل شده، آن ماده را در اختیار بدن می‌گذارد تا فرد عذاب کمتری برای ترک بکشد اما مصرف آزاد قرص متادون خطرناک است. این قرص خودش نوعی مخدر است که در صورت عدم نظارت پزشک می‌تواند کاملا فرد را معتاد و وابسته کند.

رواج مصرف قرص متادون باعث شده که برخی مردم از آلوده شدن عزیزان‌شان بترسند. یکی از سوال‌های پرتکرار این روزها این است که از کجا بفهمم شوهرم متادون مصرف میکنه؟ در ادامه این مطلب می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم.

علائم مصرف متادون در مردان

معمولا افراد در مقابل اعتراف به اعتیاد بسیار مقاومت می‌کنند و به هیچ وجه راضی نمی‌شوند این موضوع را قبول کنند. مصرف مواد مخدر از هر نوعی که باشد تاثیرات ظاهری و جسمی دارد که به راحتی قابل تشخیص است. در صورتی که می‌خواهید مصرف کننده متادون را تشخیص دهید، به نکات زیر توجه کنید البته همه مصرف کنندگان، همه این علائم را با هم ندارند ولی قطعا چند مورد از علائم زیر در فردی که متادون مصرف می‌کند وجود دارد.

  • حالت تهوع مقطعی بعد از مصرف متادون
  • خواب ‎آلودگی و خمار شدن چشم‎ها که به آن نشئگی هم می‌گویند و بعد از مصرف بروز پیدا می‌کند.
  • حرکت‌های آهسته اعضای بدن و کندتر از حد معمول صحبت کردن به علت این که متادون آرامش بیش‎ از حدی را به مغز تحمیل می‌کند و در نتیجه این حالات، فرد در هنگام صحبت، فعالیت و کار، تمرکز کافی نخواهد داشت.
  • خارش بدن
  • رنگ پریدگی و بهم ریختن چهره
  • خرابی دندان‌ها
  • مشکلات جنسی مثل اختلال در نعوظ و دیر انزالی
  • فراموشی در حافظه کوتاه مدت
  • آسیب دیدن کلیه

البته باید توجه داشت که صرفا از روی علائم نمی‎‌‌توان نظر قطعی داد، بنابراین بهتر است برای مطمئن شدن از مصرف متادون، آزمایش داده شود.

علائم مصرف متادون در مردان

با کدام آزمایش می توانم بفهمم شوهرم متادون مصرف میکنه یا نه؟

برای آزمایش اعتیاد را‎ه‌های متفاوتی وجود دارد که بر حسب شرایط خود، می‌توانید یکی از آزمایش‌های زیر را انتخاب کنید:

  • آزمایش ادرار: این آزمایش، شیوه سنتی آزمایش اعتیاد و از قدیم رایج بوده است. نمونه ادرار فرد می‌تواند مشخص کند که آیا مواد مخدر مصرف می‌کند یا خیر. چنانچه شرایط استفاده از آزمایشگاه را ندارید، می‌توانید از داروخانه‌ها نوار تست ادرار تهیه کرده و آزمایش را در خانه انجام دهید. در آزمایش ادرار امکان تقلب وجود دارد و فرد معتاد با مصرف مایعات می‌تواند باعث رقیق شدن ادرار و تغییر نتیجه شود.
  • کیت بزاق: یک راه ساده که در خانه هم قابل اجرا بوده و امکان تقلب در آن بسیار پایین است، استفاده از کیت بزاق است. در این روش از طریق بزاق فرد، می‌توان مصرف مواد را تشخیص داد.
  • آزمایش از طریق مو: اگر نمی‌خواهید حتی درمورد این موضوع با همسرتان صحبت کنید، این شیوه برای شما بهتر است. چند تار موی فرد را در اختیار آزمایشگاه قرار دهید تا با دقت بسیار بالایی جواب را به شما بدهند. پروسه این آزمایش طولانی بوده ولی جواب آن قطعی و بدون خطا است.

با کدام آزمایش می توانم بفهمم شوهرم متادون مصرف میکنه یا نه؟

سخن آخر

مواد مخدر مصیبتی است که به جان برخی خانواده‌ها افتاده ولی برای رهایی از آن باید از یک متخصص کمک گرفت تا آسیب‌های دیگری را در پی نداشته باشد. وابستگی به قرص متادون علائمی ایجاد می‎کند که باعث بهم ریختن زندگی فرد و اطرافیان او می‌شود؛ به همین دلیل چنانچه یکی از عزیزان شما به این بلا دچار شده، خودسر عمل نکنید و از طریق افراد متخصص و راه‌های اصولی، برای رهایی او تلاش کنید.