مقدار مصرف قرص ب2 برای ترک تریاک

شاید بتوان گفت که همه مردم در مورد ضررهای جبران‌ناپذیر مواد مخدر به سلامتی و زندگی خبر دارند ولی با این حال برخی به این مصیبت آلوده می‎‌شوند، مصیبتی که رهایی از آن سخت است. تریاک از مواد مخدر سنتی و قدیمی است که از گیاه خشخاش تولید می‎‌شود، جزو پرمصرف‎ترین مواد مخدر دنیا بوده و افراد بسیاری به آن وابسته شده‎‌اند.

عوارض پرشمار و برهم خوردن تعادل و نظم زندگی باعث می‎‌شود که افراد به فکر ترک تریاک باشند. روش‎‌های گوناگونی برای ترک وجود دارد، یکی از روش‎‌ها مصرف قرص ب2 برای ترک تریاک است که در ادامه این مطلب درمورد قرص ب2 و روش مصرف آن صحبت می‎‌کنیم.

قرص ب2 چیست؟

قرص بوپرنورفین از گیاه خشخاش به دست می‌‎آید و به عنوان قرص کمکی در روند ترک مواد مخدری مثل تریاک، هروئین و ... استفاده می‎‌شود. قرص ب2 خودش نوعی مخدر صنعتی است که در صورت مصرف خارج از چهارچوب، می‌تواند فرد را معتاد می‌‎کند. قرص ب2 در زمان ترک استفاده می‎‌شود تا در مغز جایگزین تریاک شود و این جایگزینی باعث می‌شود که عوارض ترک و سم‌زدایی تریاک راحت‌‎تر انجام شود.

قرص ب2 چیست؟

از مزایای قرص ب2 می‌توان به کاهش ولع به مصرف مواد، کاهش علائم ترک مثل درد بدن و ...، جلوگیری از واکنش‎‌های شدید بدن مثل اوردوز در هنگام ترک و کاهش خطر و ایجاد امنیت نسبی در روند ترک اشاره کرد.
قرص ب2 معایب زیادی هم دارد، به همین دلیل امروزه از این قرص برای ترک اعتیاد به ندرت استفاده می‎‌شود. کاهش باروری مردان، بروز تورم در ناحیه صورت و گلو، بروز سرگیجه‎‌های شدید، بروز مشکلات تنفسی، اختلال در تعادل آنزیم‌‎های کبدی و از همه مهم‎‌تر، ایجاد وابستگی و اعتیاد از معایب مصرف این قرص است.

مقدار مصرف قرص ب2 برای ترک تریاک چقدر است؟

از آنجایی‌که قرص ب2 خود نوعی ماده مخدر است، باید در مصرف آن بسیار دقت کرد. اول از همه به این نکته باید توجه کنید که تحت هیچ شرایطی این قرص را به طور خودسرانه مصرف نکنید. پزشک متخصص با توجه به فاکتورهایی مثل مقدار مصرف مواد مخدر، شدت اعتیاد، مدت زمان مصرف مواد، نوع ماده مصرفی، سلامت و توان جسمی فرد، وضع روحی و ... مقدار و دوز مصرف قرص ب2 را تشخیص می‎‌دهد. مصرف خودسرانه این قرص شما را از اعتیاد نجات نمی‎‌دهد بلکه در دام نوعی دیگر از اعتیاد می‎‌اندازد. به طور معمول پزشک، قرص ب2 را یک بار در طی 24 ساعت تجویز می‎‌کند.

طریقه مصرف قرص b2 چگونه است؟

قرص ب2 به دو صورت مصرف تزریقی و زیرزبانی وجود دارد اما برای ترک اعتیاد معمولا نوع زیرزبانی آن مورد استفاده قرار می‎‌گیرد. برای ترک اعتیاد به تریاک با مصرف قرص ب2 نکته مهم این است که حتما باید قرص را سر وقت و در فواصل زمانی معین مصرف کنید. مصرف قرص ب2 بدون اطلاع پزشک یک اشتباه بزرگ است چون این قرص حاوی موادی است که می‎‌تواند در بدن برخی افراد منجر به واکنش‎‌های آلرژیک شود.

ترک تریاک با قرص ب2 امکان پذیر است؟

قرص ب2 در دوز پایین‎‌تر جایگزین تریاک می‎‌شود و به همین دلیل با مصرف این قرص اعتیاد به تریاک کاملا از بین می‎‌رود و تریاک به طور کامل از بدن فرد معتاد خارج می‌‎شود اما به علت بروز وابستگی به خود قرص ب2 استفاده از این قرص برای ترک منسوخ شده است.

ترک تریاک با قرص ب2 امکان پذیر است؟

مصرف قرص ب2 برای ترک تریاک بهتر است یا متادون؟

متادون یکی دیگر از قرص‎‌هایی است که در روند ترک مورد استفاده قرار می‎‌گیرد. قرص ب2 به نسبت از متادون ضعیف‎‌تر است و عوارض کم‎تری دارد. متادون با سرعت بیش‎تری فرد را به خود وابسته می‎‌کند و ترک آن سخت‎‌تر از قرص ب2 است، پس قرص ب2 روش کم‌خطر‎تری به نسبت متادون است.

مصرف مواد مخدر و معتاد شدن، زندگی افراد را نابود می‌‎کند، به همین دلیل راه‎‌های گوناگونی به وجود آمده تا به این افراد برای ترک کمک شود. مصرف قرص‎‌های کمکی در کنار تاثیرات مثبت، عوارض زیادی هم دارد و به همین دلیل راه مطمئنی نیست، مگر اینکه استفاده از این قرص‌‎ها با تجویز پزشک متخصص باشد.

بهترین راه برای ترک اعتیاد، مشورت با یک متخصص است. فرد برای ترک باید تحت نظر یک پزشک باشد تا روند ترک را با آرامش و راحتی بیش‎تری طی کند. در کنار کمک‌‎های جسمی، فرد معتاد به کمک روانی هم نیاز دارد. قرار گرفتن تحت نظر روانشناس به فرد برای مواجهه با سختی‌‎های ترک امید و انگیزه می‎‌دهد.